Rengas-Soppi minimoi luottotappiot sopimusasiakkaan palvelulla

Vuonna 1979 rengaskauppatoiminnan aloittanut Rengas-Soppi Oy on ollut Asiakastiedon sopimusasiakas jo yli kymmenen vuotta. Kiiresesonkien aikaan Asiakastiedon palvelut ovat rengaskaupan tukena päivittäin. Merkittävin hyöty sopimusasiakkuudesta on luottotappioiden ehkäisyssä.

Rengas-Soppi on ollut Asiakastiedon sopimusasiakas vuodesta 2001 lähtien. Sopimusasiakkaan verkkopalvelun käyttö on tullut tutuksi, ja parhaimmillaan palvelua hyödynnetään päivittäin. ”Yleisin tilanne, jossa hyödynnämme sopimusasiakkaan verkkopalvelua, on silloin kun perustamme laskutusasiakkaalle tiliä. Katsomme palvelusta, onko tilin luomiselle perusteita. Käytämme verkkopalvelua myös uusasiakashankinnan tukena, silloin kun mietimme uusia asiakasryhmiä tai pohdimme lähdemmekö tarjoamaan esimerkiksi autokorjaamoille rengasmyyntipalveluja. Verkkopalvelusta selviää nopeasti kannattaako meidän käyttää aikaa kyseiseen yritykseen”, kertoo Rengas-Sopin toimitusjohtaja Timo Laukkanen.

Kartalla kilpailijoista

Verkkopalvelun lisäksi Rengas-Sopilla on käytössään Asiakastiedon Vahti-julkaisu, joka toimitetaan heille päivittäin sähköpostitse. ”Vahti antaa meille arvokasta lisätietoa silloin, kun asiakaskunnassamme tapahtuu ratkaisevia muutoksia yritysten rahoitustilanteissa ja liiketoiminnassa. Jos esimerkiksi asiakastamme haetaan konkurssiin, saamme siitä tiedon välittömästi kun tällainen ilmoitus on mennyt käräjäoikeuteen”, kertoo Laukkanen.

Asiakaskunnassa tapahtuvien muutosten lisäksi Rengas-Sopissa seurataan alan muita toimijoita. ”Yritysten tilinpäätöstiedoista näemme esimerkiksi työvoimakustannusten ja varastojen arvojen osuudet liikevaihdosta. Vertaamalla omia suhdelukujamme muihin samankokoisiin yrityksiin, voimme kyseenalaistaa tiettyjä lukuja omassa liiketoiminnassamme, ja pohtia onko niiden olemassaololle hyvät perusteet”, kertoo Laukkanen.

Luottotappiot minimissä

Toisinaan asiakkaan laskutusperusteet muuttuvat hyvinkin nopeasti huonompaan suuntaan, ja silloin vauhtia saatavien perintään antaa viime kädessä julkinen maksuhäiriömerkintä. ”Eräs asiakkaamme oli hyvin nopeasti asiakastilin perustamisen jälkeen alkanut kasvattaa velkasaldoa. Hän yritti venyttää laskujen maksamista pitkään erinäisillä verukkeilla, mutta siinä vaiheessa kun meiltä lähti perintä käyntiin ja Asiakastietoon ilmestyi maksuhäiriömerkintä, oli asiakas viimein valmis yhteistyöhön ja halukas hoitamaan erääntyneet laskunsa. Ilman maksuhäiriömerkintää hän olisi todennäköisesti jatkanut viivyttelyä, ja siitä olisi koitunut meille merkittävät luottotappiot”, kuvailee Laukkanen.

Rengas-Sopille merkittävin hyöty sopimus-asiakkuudesta onkin luottotappioiden ehkäisy. ”Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna olemme säästyneet monilta merkittäviltä luottotappiolta, joten palvelu on kyllä moninkertaisesti maksanut itsensä takaisin. Itse verkkopalvelu on niin helppokäyttöinen, että jopa rengaskauppias osaa sitä käyttää”, naurahtaa Laukkanen.